19 mei, op naar de Cnoc na dTobar - Reisverslag uit Twijzelerheide, Nederland van Tjipke Velde - WaarBenJij.nu 19 mei, op naar de Cnoc na dTobar - Reisverslag uit Twijzelerheide, Nederland van Tjipke Velde - WaarBenJij.nu

19 mei, op naar de Cnoc na dTobar

Door: Tjipke

Blijf op de hoogte en volg Tjipke

22 Mei 2017 | Nederland, Twijzelerheide

Cnoc na dTobar, vrij vertaald, berg van de heilige bron.

Na alweer een prima ontbijt, ben ik rond 9.30 uur vertrokken.
Laat men nu niet zeggen dat het in Ierland bijna altijd slecht weer is, want het leek, naar boven kijkend, weer een prachtige dag te worden.
Ik kan mij tenminste niet voorstellen dat ik een streepje voor heb bij de weergoden.
Dus voor het statige vvv kantoor langs, eerst de brug over, rechtst afslaan en dan de weg vervolgen en dan nog een keer naar links.
Al met al een 4.5 km lopen, voor ik aan de voet van de berg was.
Hier was een kleine parkeerplaats voor auto's ingericht.
Via een reeks van 14 keltische kruizen en diverse andere markeringen werd je naar de top van de berg geleid.
Af en toe vreemd aangekeken door schapen die daar rond liepen en weinig ophadden met de vreemde bezoeker.
De 14 kruizen vertelde met een korte zin en een afbeelding, de weg die Jezus gegaan is op weg naar Golgotha.
Eenmaal boven aangekomen stond er een harde wind, zodat ik even de luwte van het kruis opzocht.
Hier was het goed toeven.
Af en toe braken de wolken open en mocht ik genieten van een prachtig uitzicht.
In alle richtingen kon je zee of bergen zien.
Tijdens alle tochten, was ik tot nu toe nog nooit ook maar 1 andere wandelaar tegen gekomen.
Hier waren zelfs 4 wandelaars die deze tocht hadden ondernomen.

Daarna weer hezelfde pad terug, maar soms zie je dingen weer net even anders als je ze van een andere kant bekijkt.
De de terugreis was daarom niet minder plezierig.
En ik kon, bij het passeren van vvv, mijn tweede stempel voor het pelgrimspaspoort ophalen
Bij een Bistro aan het eind van de middag genoten van een lekkere maaltijd.
En op het tweede stempel moest natuurlijk een wijntje gedronken worden.

Met daarna een hele poos op een bankje te hebben gezeten, kijkend naar de langzaam ondergaand zon, was mijn dag weer compleet.
Eentje om weer met een goed gevoel op terug te kijken.

Morgen zien ik wel wat voor mij ligt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tjipke

Wacht niet tot morgen wat je vandaag kunt doen. Vandaar dat we een wens omgezet hebben in werkelijkheid

Actief sinds 20 Juni 2010
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 19639

Voorgaande reizen:

06 Juni 2019 - 25 Juni 2019

Vervolg Ierland

15 Mei 2017 - 23 Mei 2017

Pelgrimstochten in Ierland

10 Juli 2010 - 07 Augustus 2010

Fan de wâlden nei it Westen

Landen bezocht: