21 mei, Cosán na Naomh, vrij vertaald Het pad der - Reisverslag uit Twijzelerheide, Nederland van Tjipke Velde - WaarBenJij.nu 21 mei, Cosán na Naomh, vrij vertaald Het pad der - Reisverslag uit Twijzelerheide, Nederland van Tjipke Velde - WaarBenJij.nu

21 mei, Cosán na Naomh, vrij vertaald Het pad der

Door: Tjipke

Blijf op de hoogte en volg Tjipke

23 Mei 2017 | Nederland, Twijzelerheide

Goed voorbereid op stap, dus een stevig ontbijt.
De dag tevens volop willen benutten, ben ik om 8.30 uur vertrokken.
Het zal wel een lange tocht worden.
De eerste 3 km waren al nodig om bij het startpunt van de route te komen.
Ja hoor, daar stond vol vertrouwen en onbeweeglijk een pelgrim op mij te wachten.
Een gele habijt dragend op een zwart paaltje.
De route gevolgd, een prachtig pad.
Iets in mij zei dat het niet helemaal klopte, kijkend naar mijn positie t.o.v. de verderop gelegen zee.
En ja hoor, na verloop van tijd zag ik iets bekends.
Het startpunt.
Uitleggen waar of hoe het fout ging is lastig, maar ik ben weer met volle moed opnieuw gestart.
Je kwaad maken helpt je geen meter verder.
Daar waar ik het vermoeden had dat het fout ging, ben ik de andere kant uit gelopen.
Nu goed de kaart er bij houdend, iets wat ik in het begin niet constant heb gedaan.
En ja hoor nu ging het goed.
Links, rechts, dan weer pad in of weg uit.
Tot ik na een poosje mijn vertrouwde pelgrim kwijt was.
Toch maar even doorlopen, maar uiteindelijk aan een passerende automobilist de weg gevraagd.
Ja hoor het pad klopt nog steeds kreeg ik te horen, dus vol vertrouwen maar weer verder.
Als je geen vertrouwen hebt, kom je ook nergens.
Maar nu, met mijn vertrouwen, kwam ik ook niet waar ik moest zijn.
De afslag die ik moest hebben was in geen velden of wegen te bekennen, dus dan maar op mij zelf vertrouwen.
Ik had tenslotte ook nog een goede kaart bij mij.
En ja hoor, daar kwam ik uiteindelijk bij een kasteelruïne die aan het oorspronkelijk pad lag.
Hier kwam ik ook de gele pelgrim weer tegen die nog geduldig op mij stond te wachten.
Na het kasteel door een weiland en daarna de weg omhoog vervolgen.
Zo kwam ik via allemaal resten van oude nederzettingen, bij een kerkruïne met begraafplaats terecht.
Hierna kwam er nog een redelijke klim om de hoek kijken om over de berg te komen.
Na de afdaling kon ik mijn pad via een verharde weg vervolgen.
Het laatste stuk naar de voet van de Mount Brandon was een beetje eentonig, maar uiteindelijk was ik dan op een kleine parkeerplaats.
Dit was tevens het eindpunt van mijn route en had mijn derde stempel verdient.
Een Amerikaans echtpaar was daarna zo vriendelijk om mij een lift terug naar de dorgaande weg te brengen en werd zelf voor de An Bothar pub afgezet.
De B&B waar ik de komende nacht zou verblijven.
Al met al stond mijn gps nu op 28 km.
Toch nog niet helemaal uitgewandeld, heb ik vroeg op de avond nog even een bezoek gebracht aan de kliffen die op ongeveer een kilometer afstand lagen.
Daar, genoten van het mooie uitzicht, de stormachtige wind en enkele foto's genomen.
Toen terug voor een hapje en een drankje.


En morgen?
Dat is niet vandaag, dat blijft nog even verborgen.

Tip
Na een poos te hebben gelopen, kreeg ik last van de linkerzijde van de linkervoet.
Misschien de veters te vast aangetrokken?
Het werd niet beter, totdat mij iets te binnen schoot.
Door het linksrijdende verkeer was ik bij verharde wegen rechts gaan lopen en dit was ik thuis niet gewend.
Ik ben naar de rechterzijde gegaan en binnen no time, was er niks meer aan de hand.
Dus loopt u hier ook tegen aan? denk dan eens aan deze tip.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tjipke

Wacht niet tot morgen wat je vandaag kunt doen. Vandaar dat we een wens omgezet hebben in werkelijkheid

Actief sinds 20 Juni 2010
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 19651

Voorgaande reizen:

06 Juni 2019 - 25 Juni 2019

Vervolg Ierland

15 Mei 2017 - 23 Mei 2017

Pelgrimstochten in Ierland

10 Juli 2010 - 07 Augustus 2010

Fan de wâlden nei it Westen

Landen bezocht: