De lêste wike - Reisverslag uit Twijzelerheide, Nederland van Tjipke Velde - WaarBenJij.nu De lêste wike - Reisverslag uit Twijzelerheide, Nederland van Tjipke Velde - WaarBenJij.nu

Door: TjipkeenSiety

Blijf op de hoogte en volg Tjipke

02 Augustus 2010 | Nederland, Twijzelerheide

De lêste wike

Inmiddels is het 1 augustus en zijn we in onze laatste week beland.
Doordat we een paar dagen geen beschikking hadden over internet heeft het even geduurd,
Maar “better let as net”
Het vorige verslag eindigde bij het rijden richting Josha tree
Dit station zijn we al lang gepasseerd, maar het was zeker de moeite waard.
In eerste instantie leek het wat minder aantrekkelijk dan veel andere parken omdat het een woestijngebied was met cactussen en deze zijn nu eenmaal wat minder liefelijk.
Maar we kwamen daar op een hele mooie rustige campground, de “De hidden valley”
Het was een heel speciaal gebied wat zich moeilijk laat omschrijven, maar wat je moet voelen.
Er waaide daar een lekker briesje en s’avonds hebben we eerst genoten van de ondergaande zon, die elke keer weer een heel speciaal licht geeft en daarna hebben we een poos lang uit op de picnicktafel naar de prachtige sterrenhemel liggen te kijken.
De volgende morgen stonden we al weer vroeg op om de opkomende zon te verwelkomen.
Natuurlijk hebben we ook met verwondering naar alle Josua’s staan te kijken die met de handen omhoog naar de hemel wijzen (Joshua trees)
Hierna stond ons een rit te wachten, de eerste stop zou zijn in Palm Springs.
Dit was een plaats zoals je vaak op de TV zien , mooie huizen, hoge palmbomen en nog hogere temperaturen.
We hebben hier even gewandeld en in een restaurant gegeten, maar het was ons eigenlijk te warm.
Dus van de aircokoelte in de camper genietend, zijn we naar Banning gereden
en hebben daar in het zwembad op de campground even gezwommen.
en de nacht doorgebracht.
De volgende dag wachtte ons een drukke rit, langs Los Angeles naar Santa Barbera.
Dit hebben we geweten, wegen van soms 10 banen en ze zaten allemaal vol.
Het was gelukkig redelijk doorstromende verkeer, maar als je dan ook Jane (zou hebben we inmiddels de navigator gedoopt) gevoed hebt met verkeerde gegevens en daardoor verkeerd rijdt, dan ben je toch blij als je weer in wat rustiger vaarwater terecht komt.
Aan het begin van de kustweg tussen Los Angeles en San Fransisco een gepeperde campground gevonden.
Hier een mooie avondwandeling gemaakt langs de golven van de grote oceaan en na een
goede nachtrust, de volgende morgen verder langs de kustweg.
We wisten eigenlijk niet beter dan dat het altijd mooi weer was, maar hier waren toch duidelijk veel wolken en ook de temperatuur lag een stuk lager.
De tocht was prachtig, maar vroeg wel de nodige tijd.
Vandaar dat voor de meeste uitstapjes die we onderweg gepland hadden geen tijd meer was.
Helaas, maar niks aan te doen, je kunt ook niet alles meemaken.
De kustweg achter ons latend, hebben we even voorbij Salinas een campground gevonden
waar we de nacht konden doorbrengen.
Meer had deze camping ook niet te bieden, want de ontvangst was beneden de maat en ook de ligging was verre van ideaal.
Met de ogen dicht zag je het niet, dus na toch een goede nachtrust verder richting Yosemite.
Na een paar kilometervretende dagen zagen we uit naar een paar dagen van minder auto en meer de benenwagen.
We hadden in Yosimite gehoopt op een plek op een van de campgrounds in het park, maar deze waren allemaal FULL.
Gelukkig was er op 8 km afstand van het park een campground waar we een plekje konden krijgen.
Uiteindelijk zijn we hier 3 nachten gebleven.
De eerste dag na aankomst naar Yosemite Valley geweest, meestal is een van de eerste bestemmingen het Visitors Center, zo ook nu.
Daarna hebben we gebust (shuttlebus), gewandeld en geklommen.
Er was een prachtige tocht naar een waterval, een beste klim maar beslist de moeite waard.
De volgende dag zijn we een andere richting ingeslagen en hebben we van allemaal mooie uitzichten genoten.
Maar ook nu weer af en toe een langere of kortere wandeling, b.v. een tocht naar een groove waar enorme sequoia bomen stonden met een dikte van enkele meters doorsnede.
Verder prachtige weilanden met bloemen midden in de bergen en hebben we een lekkere
ijsco gegeten aan de rand van een superschoon en mooi meertje.
We blijven ons steeds weer verbazen hoe de natuur over een betrekkelijk korte afstand zo kan
variëren.
Van een rotsachtig berglandschap naar woestijn om daarna van een bijna koude kust weer te veranderen naar een warme en groene streek met sneeuw bedekte bergtoppen.
Morgen hopen we nog weer een ander deel van Yosemite te ontdekken om daarna te vertrekken richting Sequoia en Kings Canyon National Park

• 02 Augustus 2010 - 15:01

Meile En Janna :

wij zitten mee te genieten van jullie reis. mooie foto"s en filmpjes

• 02 Augustus 2010 - 20:03

An & Jamie:

Ha Heit en Mem,

Jamie en ik ha krekt even hjim ferhaal lezen en de foto's besjoen. Wat in prachtige wereld hi? Wy hoopje dat hjim nog genieten geane fan de letste dagen (Sequoia is ek moai!!)mar fiene it ek fijn ot hjim straks wer thus binne!

Dikke tut fan An en in slik fan Jamie!

• 03 Augustus 2010 - 18:41

Sappie:

Ik heb met aandacht de verslagen gelezen. Wat hebben jullie enorm veel gezien.Goede reis terug naar huis, en welkom thuis.

• 05 Augustus 2010 - 18:13

Alma En Jesper:

Dat Jane jullie goed naar Las Vegas terug mag brengen, en vervolgens ook het vliegtuig naar huis!

Leafs fan ús fanút Kroatië